Promocja zespołu/projektu muzycznego na Facebooku

Liczba wyświetleń: 3424
W ciągu zaledwie kilku lat, Facebook stał się największą platformą społecznościową na świecie, a dla muzyków istotnym narzędziem promocyjnym.
Na dzień dzisiejszy, liczba użytkowników portalu to ponad 951 milionów (http://www.checkfacebook.com/), przy czym ponad 500 milionów to aktywni użytkownicy, spędzający na FB ponad 700 miliardów minut miesięcznie.



Przeciętny użytkownik "lubi" statystycznie około 80 stron, grup i wydarzeń, oraz samemu dodaje 90 spośród ponad 30 miliardów zlepek informacji (linki do stron www, wiadomości, wydarzenia, notatki, zdjęcia itd.)
Użytkownicy FB to obywatele całego świata a nad platformą, która ciągle się rozwija, pracują deweloperzy z ponad 190 krajów.
Zważywszy na wpływ Facebook’a na praktycznie każdy aspekt socjalny, artystom/muzykom chcący promować się, zaleca się posiadać swoją stronę z tego między innymi oczywistego względu siły liczb.

Facebook posiada wiele aplikacji przydatnych dla muzyków takich jak Root Music (rootmusic.com), My Band (facebook.com/rn.mybandapp) czy FanRx (http://www.fanrx.com – aplikacja zainstalowana na stronie FB ‘promocji muzycznej’: https://www.facebook.com/promocjamuzyczna/app_182222305144028).
Zważywszy na powyższe fakty, strona na FB staje się niezbędnym narzędziem do promocji muzyki w internecie.

8 zasad promocji na Facebook’u:

Buddy Media Platform przeprowadziła badania, z których powstał raport zatytułowany “Strategies for Effective Facebook Wallposts: A Statistical Review”.
W badaniach tych wyszczególnione zostało kilka zasad promocji na Facebook’u:

1. Postaraj się, żeby twoje wpisy były krótkie i ‘słodkie’.

Wpisy o długości 80 i mniej znaków mają o 27% większą ‘stopę zaangażowania’, czyli prościej ujmując skuteczność dotarcia do odbiorcy.

2. Zastanów się dobrze zanim użyjesz ‘URL shortener’

Wiele osób korzysta ze ‘skracaczy’ linków typu goo.gl czy bitly.com. Niemniej jednak, stopa zaangażowania jest o 3 razy większa używając URL bez jego skracania.

3. Postuj kiedy są największe szanse na odbiór.

Wpisy poza godzinami pracy (10-16) mają o 20 procent większą stopę zaangażowania.

4. Jedne dni są lepsze od drugich.

Stopa zaangażowania jest o 18 procent wyższa w czwartki i piątki aniżeli w inne dni tygodnia, jednak sobota a zwłaszcza niedziela to także dobre dni na wpisy.

5. Unikaj publikowania wiadomości w poniedziałki.

Zbyt wiele rzeczy dzieje się od razu po weekendzie.

6. Upewnij się, że twoje wpisy są rzeczowe i istotne.

Próbujesz promować swój projekt więc pozostań przy tej tematyce.

7. Nie zamieszczaj niepotrzebnych postów.

Zbyt wiele wpisów może zniechęcić twoich fanów, co może skutkować tym, że przestaną cię ‘lubić’.

8. Utrzymuj interakcję na wysokim poziomie.

Pytaj swoich fanów o ich opinie i porady. Dzięki temu poczują się bardziej zaangażowani, co powinno odbić się pozytywnie na wzajemnych stosunkach i sprowokować jeszcze większą rzeszę fanów do wzajemnej interakcji.

Jeśli zamieszczasz wpisy jedynie dla utrzymania kontaktu ze znajomymi lub po to, by dawać im znać czym w danej chwili się zajmujesz, to te informacje niekoniecznie się ciebie tyczą. Natomiast jeśli zamieszczasz wpisy w pewnym sensie strategicznie w ramach promocji swojego projektu, to dla zmaksymalizowania skuteczności, trzymaj się powyższych punktów.

Facebook to bardzo dobre narzędzie do promocji muzyki w sieci, jednak trzeba pamiętać, że najważniejszą wirtualną przestrzenią zespołu w sieci jest własna strona www, a najskuteczniejszym narzędziem dobrze prowadzona mailing lista.
Facebook mimo swoich niewątpliwych atutów posiada szereg minusów, z których najoczywistsze to ‘polityka prywatności’. Ci którzy interesują się tą tematyką zapewne doskonale wiedzą o co chodzi. Ostatnia wymuszona zmiana stron na ‘timeline’ także pokazuje, że kontrola nad funkcjonalnością jest mimo wszystko znikoma. MySpace stał się przeżytkiem, więc nigdy nie wiadomo jaki los podzieli Facebook.

Nawet jeśli zmajstrujesz najlepszy, najbardziej przyciągający wpis, nie odniesie on dobrego skutku jeśli nikt go nie przeczyta. No może nie nikt, ale statystycznie istnieje lepszy i gorszy czas na dokonywanie wpisów.

Firma Vitrue, zajmująca się portalami społecznościowymi, sporządziła dokument rozprawiający o najlepszych porach tygodnia, dnia i godziny na dokonywanie wpisów na Facebook’u. Dokument ten, o nazwie “Managing Your Facebook Community: Findings on Conversation Volume by Day of Week, Hour and Minute“, analizuje zwyczaje zachowań użytkowników Facebook’a na podstawie wybranej grupy firm i organizacji.

Wyniki analizy pokazują, że:

  • Najlepszy czas na wpisy to godziny pomiędzy 11-15stą oraz godzina 20sta czasu wschodniego
  • Spośród powyższych, absolutnie najlepszy czas na wpisy to godzina 15sta w ciągu tygodnia (czasu wschodniego)
  • Godzina piętnasta w środy to najlepszy czas na wpisy w ciągu tygodnia
  • Fani są mniej aktywni w niedziele
  • Wpisy w weekendy mogą być bardziej efektywne o tych w ciągu tygodnia (pon.-pt.)
  • Wpisy które ukazują się w godzinach porannych są o 40% skuteczniejsze jeśli chodzi o ‘akcję’ ze strony odbiorcy, aniżeli wpisy popołudniowe.
  • ‘Szczyt’ godziny (:00 do :15 minut) daje więcej komentarzy niż inne okresy godziny. ‘Dół’ godziny (:30) daje najmniej komentarzy.
  • 65 procent użytkowników loguje się do Facebook’a jedynie w godzinach wieczornych.
Mając do dyspozycji przyrządy analityczne dzięki którym można przyjrzeć się efektywności dokonywania wpisów, proponuję poeksperymentować samemu i wypracować sobie optymalny czas na wpisy.

źródło:

Owsinski, B., (2011), Music 3.0: A Survival Guide for Making Music in the Internet Age, 2 edition, Hal Leonard.

http://promocjamuzyczna.com

Dodaj komentarz

Inne newsy